În anul 1973, Icpe pune bazele primei cercetări românești în domeniul mobilității electrice. La Icpe, cunoscut ca ”Icpe-Institutul de Cercetări Electrotehnice” este fondat primul colectiv ce avea să dezvolte domeniul mobilității electrice la nivel național. Un proiect cu realizări atât de interesante încât a fost documentat de BBC (vezi video). În colectivul format la Icpe, își desfășoară activitatea și se remarcă, inventatori ce au pus România pe harta cercetării mondiale, printre ei enumerăm personalități ca: Justin Capră și Sigismul Sleiher. În anii ‘80, șeful laboratorului de MAȘINI ELECTRICE din Icpe venea la serviciu, în Bd. Tudor Vladimirescu, cu o motocicletă transformată electric, cu motor cu rotor disc și driver, concepută la Icpe.
Tradiția continuă!
După anii 2000, Icpe pune bazele Asociației pentru promovarea vehiculelor electrice in Romania – AVER, organizație nonprofit, ce se constituie imediat ca primul și singurul vector de imagine pentru promovarea mobilității electrice la nivel național. AVER, prin susținerea Icpe, devine din anul 2015, singura entitate din România membră în Asociația europeana pentru electromobilitate – AVERE (pe cuvantul AVERE link catre www.avere.org) și implicit în Asociația mondiala a vehiculelor electrice – WEVA.
Icpe, coagulând interesul general pentru promovarea domeniului, în consorții naționale sau internaționale de elită, continuă promovarea persistentă a vehiculului electric cu o serie de realizări în premiera pentru România. In anul 2002, realizează o conversie termic-electric pe o variantă Dacia, în care se implementează frânarea regenerativă, sistem inovativ folosit astăzi în structura tuturor vehiculelor electrice de serie și un sistem de propulsie electric-hibrid pentru un vehicul off-road. În anul 2004, în colaborarea cu Universitatea ”Politehnica” din București și grupul Subansamble Auto Pitești, realizează conversia termic-electric pentru o Dacia Solenza, fiind primul automobil românesc electric cu o autonomie de peste 150 km, capabil să circule pe drumurile publice, cu omologare RAR. În anul 2006, Icpe, împreună cu fabricantul de baterii ”CARANDA BATERII” realizează sistemul electric de propulsie al unui microbuz Mercedes Sprinter, cu o baterie de acumulatori montată pe un sertar interschimbabil în numai 10 de minute, implementând în premieră tehnologia BATERY SWAP. In anul 2008, Icpe realizează sistemul de propulsie electrică pentru un catamaran, cu aport suplimentar de energie de la un sistem fotovoltaic, pentru rezervația biosferei Deltei Dunării. Câțiva ani mai târziu este realizată în premieră în Romania, prima conversie termic-electric a unui automobil de epoca tip Volkswagen Beetle 1968, soluție ecologica pentru autoturisme de epocă, ale căror piese de schimb sunt greu de procurat. Proiectul s-a bucurat de un succes imens și a fost popularizat pe toate canalele media (vezi link).
Specialiștii Icpe susțin de mulți ani cursul de masterat pentru MOBILITATE ELECTRICĂ la facultatea de Inginerie Electrică din UPB, iar la împlinirea a patru decenii de activitate de pionierat în domeniul mobilității electrice, Icpe, prin cea mai titrată editură tehnică din Romania – ELECTRA (pe cuvantul ELECTRA, link catre www.editura-electra.ro) a susținut publicarea cărții „Automobile electrice si hibride. V. Racicovschi, G. Danciu, M. Chefneux”), autorii, nemijlocit implicați în activitatea de cercetare în domeniul mobilității electrice, au reușit să structureze un compendium al tuturor realizărilor Icpe și cele românești în legătură cu vehiculul electric.
Începând cu anul 2001, Icpe și AVER organizează prima conferința științifică din România dedicata mobilității electrice, a doua ediție fiind deja popularizată în prestigioasa publicație online EVWorld.com (Romanians Host EV-2002 Conference). Ajunsă la a 13-a ediție, conferința a devenit recunoscută internațional și se bucură de participarea a peste 300 de specialiști din țară și străinătate, la fiecare ediție, însoțită de cel mai complet show de vehicule si gadget-uri electrice din Romania (http://www.evshow.ro), la ultimele ediții participând și TESLA MOTORS.
Ne trebuie oare un PROGRAM NAȚIONAL în domeniul mobilității electrice?