Motoare liniare

Avantajele motoarelor liniare in comparaţie cu motoarele rotative

  • Randament, repetabilitate mai ridicate
  • Precizie, timp de raspuns mai bune
  • Viteză, acceleraţie mai mari
  • Deplasare mai uniformă
  • Zgomot mai redus;
  • Compatibilitate mai bună cu condiţii de mediu deosebite
  • Mai putine elemente componente
  • Inerţie mai redusă pentru deplasări mari
  • Nu există elemente intermediare între motor şi sistemul de acţionat

Dezavantaje ale motoarelor liniare

  • Preţ de cost mai ridicat
  • Axele verticale necesită contrabalansare
  • Motoarele liniare transmit direct forţa, dar în consecinţă sunt influenţate de variaţia sarcinii (instabilitate datorată variaţiei sarcinii)
  • Pentru motoarele cu structură magnetică deschisă, apar forţe mari de atracţie între partea mobilă şi partea staţionara; particulele metalice sunt atrase magnetic

Aplicaţii

  • Actionări cu antrenare directă (“direct drive”)
  • Maşini rapide de tăiat (“high speed cutting machines”)
  • Maşini unelte:  freze, maşini de găurit, maşini de polizat, maşini de asamblat, aparate de măsură
  • Industria semiconductoarelor
  • Optică: instrumente (lentile, maşini de frezat prin copiere), scannere, microscoape, aparate de masură si inspecţie, maşini cu laser, maşini de asamblat fibre optice, mecanisme automate de focalizare
  • Sisteme de reglaj si ajustări
  • Trasatoare de curbe
  • Maşini in mediu nuclear
  • Sisteme postale de marcat
  • Parcuri de distracţii
  • Maşini de ambalat
  • Mese de poziţionare
  • Roboţi
  • Maşini automate de cusut
  • Dispozitive de poziţionare a capetelor de disk drive
  • Sisteme de poziţionat antene
  • Uşi culisante
  • Simulatoare de mişcare

Motor sincron liniar făra pierderi in fier tip CLM 34 – 112 – 150e

Motorul sincron liniar este compus din două armături liniare: inductorul şi indusul. Inductorul este partea fixă, cu magneti permanenţi. Indusul este partea mobilă. Nu conţine fier. Înfăşurarea trifazată este înglobată în răşină.

Cursă:  300 mm

Forţă:   150 N

Catalog

Motor liniar sincron tip LINSM 70 – 04 – 470 – S

Motor liniar sincron cu magneţi din Nd-Fe-B alimentat cu tensiune sinusoidală Înfăşurarea primară trifazată este realizată pe o armătură feromagnetică mobilă şi este prevăzută cu un termistor PTC. Statorul este echipat cu magneţi protejaţi faţă de umezeală.

Performanţe:

Forţă statică maximă (Fmax): 133 N
Forţă statică in regim continuu (Fc): 70 N
Cursa: 470 mm
Constanta de forţă (kf): 50
Curentul maxim (Imax): 2,7 A
Curentul efectiv: 1,4 A
Viteză liniară maximă (vmax): 3 m/s
Rezistenţă electrică la  25 °C (R): 16 Ω
Inductanţă (L): 47 mH
Constanta tensiunii electromotoare: 11 V/m/s
Forţă magnetică (Fa): 450 N

 

 UM  Primar  Stator
Lungime  mm  120  470
Lăţime  mm  118  *118
Înălţime  mm  44  16.5
Masa  kg  4  9.8
Întrefier mm  0.9  –
Fixare  –  6 x M5x10  –

 

 

 

* Lăţimea statorului fără lagărele liniare este 60 mm

Avantaje:

  • Funcţionare fără uzură prin frecare, datorită construcţiei fără contact fizic între primar şi stator
  • Deplasare uniformă
  • Rigiditate mare la încărcări dinamice şi statice

Motoare/generatoare liniare tubulare

Aplicaţii:

  • Generatoare electrice acţionate de forţa valurilor
  • Generator Stirling

Axă liniară tip AL50-500-0.1

Axa liniară este un robot pe o axă alcatuit dintr-o placă de bază din dural pe care sunt fixate două căi de rulare liniare, un motor sincron liniar, un encoder liniar, cabluri de alimentare, limitatori de cursă, suport de susținere cabluri și burdufuri de protecție.

Motoarele liniare tip CLM 32-57-56 sunt sincrone, cu magneți permanenți, fără perii, fără fier, în construcție bilaterală. Forța de regim continuu este 50 N. Forța maximă este 150 N.

Motorul are o înfășurare fără fier, reprezentând partea activă, care se deplasează odată cu sarcina.  Partea pasivă este formată din două plăci metalice identice poziționate față în față pe interiorul cărora sunt fixați magneți permanenți cu polarități alternante. Nu există contact mecanic între cele două părți.  Motorul este alimentat cu tensiuni sinusoidale trifazate. Deoarece nu există fier în partea activă, nu sunt pierderi în fier în motor, nu există forțe parazite de agatare între magneți și dinți de fier, forțele  de atracție magnetică dintre partea activă și partea pasivă sunt nule, spre deosebire de alte motoare cu magneți permanenți. Mișcarea este controlată (forță, poziție, viteză) de o servo-acționare digitală. Precizia mișcării este data de precizia encoderului.

Aplicații: 

Acest tip de axă liniară se folosește în aplicații care necesită dinamică și precizii ridicate, datorită greutății reduse a părții active.

Catalog
X